maandag 23 februari 2015

Jeugdhelden

Hallooo,

Ik heb in mijn leven al heel wat personen/tekenfilmfiguren/boekpersonages gezien die echt grote helden waren voor mij. Het begon allemaal met, jawel, Nijntje. Mijn vader heeft Nijntje in de tent zo vaak aan mij voorgelezen vroeger, dat we allebei, zo'n 15 jaar later, nog steeds bepaalde stukjes uit ons hoofd kennen! 'Op een dag kwam Nijntje pluis naar moeder toe gerend. Moeder, het is mooi weer vandaag. Mag ik nu in de tent?' Ge-ni-aal. Nijntje heeft een ereplaatsje in mijn vaders boekenkast. Gezellig naast rupsje nooitgenoeg. Want dat was mijn andere grote held uit die tijd. Rupsje nooitgenoeg is wel echt een leugenaar want hij/zij heeft mij doen geloven dat je van je buikpijn af komt door boombladeren te eten. Gelukkig heb ik het nooit echt geprobeerd...

Ik vraag me nu oprecht heel hard af of Nijntje en rupsje nooitgenoeg jongetjes of meisjes zijn. 

Uiteraard waren Jip en Janneke ook echt episch! Zij deden dingen die ik ook echt wilde! Ze hadden bijvoorbeeld een egel in de achtertuin die ze te eten gaven. Dat wilde ik ook! De enige egels die ik tegenkom liggen platgereden langs de weg. (Okee dit is niet helemaal waar, een vriendin heeft ooit een egel als huisdier gehad. Ja echt!). 

Toen ik het stadium van kinderboeken voorbij was, kreeg ik nieuwe jeugdheldinnen. Dit keer echt mensen. Namelijk K3! Ik ben echt naar meerdere concerten geweest met mijn moeder en ik kende alle liedjes uit mijn hoofd. Nog steeds! Ik kan echt heel veel K3 liedjes zo zingen. Lijkt me geen goed plan, want als ik ga zingen breken alle ramen. En daar is het echt nog te koud voor buiten. 

Op een gegeven moment was K3 niet meer cool genoeg en raakte de groep Chipz! helemaal in! En ja, ook van hen was ik helemaal fan! Ondanks dat ik K3 ook nog super leuk vond, maar dat durfde ik natuurlijk niet toe te geven. Ook van Chipz! kende ik alle liedjes uit mijn hoofd. Maar ik moet zeggen dat ik daar nog vrij weinig van weet. Mijn hoofd zit nog vol met K3 liedjes en het complete verhaal van Nijntje in de tent. 
Maar Chipz! was wel echt van mijn generatie, want nu weet volgens mij echt niemand meer wie dat waren. Maar voor mij betekende Chipz! net zoveel als B-brave of One Direction nu voor meiden van 12 jaar. Maar geloof me Chipz! was echt veel cooler!

Dit was het wel zo'n beetje. Meer grote jeugdhelden had ik niet echt. 

Ohja toch wel. Baloe de beer van Junglebook was ook wel heel awesome! 

Knuf, Liza

1 opmerking:

  1. Jaaaa wat leuk! Dit zijn ook echt éxact mijn helden! En nu ben ik helemaal blij Chipz liedjes aan het luisteren :D

    BeantwoordenVerwijderen