woensdag 4 maart 2015

Taalfouten

Hallooo,

Als er iets is waar ik spontaan een rolberoerte van krijg, zijn het wel taalfouten. Dan niet zo zeer de werkwoordspelling met alle 'd' 't' en 'dt' (al krijg ik wel kromme tenen als er ergens 'ik wordt' staat), maar echt taalfouten zoals 'kennen' en 'kunnen' door elkaar halen. 

Dus voor bepaalde mensen, jullie weten zelf of je je aangesproken moet voelen: ik leg het één keer uit. Want zo ingewikkeld is het ook weer niet!

1. Kennen/kunnen:
Je KENT iemand en je KAN iets doen. Dus niet: wat hij ken doen ken ik ook. 

2. Liggen/leggen:
Je LIGT in bed en je LEGT je boek weg. Je kan niet even lekker op de bank gaan leggen. Of je moet zoiets zeggen als: ik leg mezelf neer op de bank (?)

3. Me/mijn:
ME is NIET als bezittelijk voornaamwoord te gebruiken! Ik kan niet ME hond uitlaten, wel MIJN hond of anders m'n of desnoods nog mn hond, maar niet me hond. (Ik kan mijn hond sowieso niet uitlaten want ja, we hebben geen hond. Maar dat even terzijde). 

4. Overnieuw
Beste mensen, je kunt iets OPNIEUW doen, of je doet iets OVER. Niet overnieuw! Als ik dit iemand hoor zeggen ga ik er bijna spontaan van huilen. Houd hier mee op. Je kan trouwens ook niet iemand optelefoneren of iets nachecken. 

5. Hen/hun
Van dit lijstje denk ik de meest gemaakte fout. HUN gaan niet naar de winkel, maar ZIJ gaan naar de winkel. 'Hun' kan alleen  bezittelijk gebruikt worden. Wanneer leert de Nederlander dit een keer :'(

En dit waren nog niet eens alle veel gemaakte fouten! Maar ik denk wel de belangrijkste. 

Ik hoop dat ik met dit lijstje een paar mensen een wijze les heb bijgebracht. Scheelt mij een hoop beroertes. Mocht je het niet helemaal snappen, lees deze blog dan niet overnieuw maar opnieuw. 

Knuf, Liza

6 opmerkingen:

  1. Nog eentje:
    Je HEBT je boodschappenlijstje vergeten.
    Je BENT vergeten wat er op het boodschappenlijstje staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook zo'n rare is het werkwoord Bijsnijden. Volgens mij gaat er alleen maar iets af als je ergens in snijdt..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog meer contaminaties:
    Mijn tas is kwijt
    Zich beseffen
    Zich irriteren aan ites
    Rondcirculeren
    Veralgemeniseren
    Nachecken
    Aanpassen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahahaha ik snap je helemaal ;)
    Ik weet er ook nog een : ipv enigste :ENIGE

    BeantwoordenVerwijderen
  5. als dat ik me taalfouten overnieuw moet maken voor hun, dat legt mij niet zo goed

    BeantwoordenVerwijderen