woensdag 1 april 2015

Tips om te ontspannen

Hallooo,

Wajooo het is echt al veel te lang geleden dat ik een blog geplaatst heb. Maar ik vond leren voor mijn schoolexamens toch een beetje belangrijker dan mijn blog. De schoolexamens zijn nog niet voorbij, maar ik gun mijn trouwe lezers wel weer eens een blog, dus bij deze ;)

Aangezien ik tussen het leren door ook weleens wat ontspanning nodig heb, kwam ik op het volgende idee voor mijn blog: hoe te ontspannen.

1. Zing.
Kies je favoriete liedje, zorg ervoor dat je ramen dicht zijn, zet het liedje op en zing keihard mee. Bij mij werkt het in ieder geval heel ontspannend (tegelijkertijd raken mijn gezinsleden kierewiet, al snap ik niet waarom. Ik kan heel mooi zingen! Kuch...).
Ook mogelijk: luister naar het (volgens onderzoek) meest ontspannende lied ter wereld: Weightless van de band Marconi Union.

2. Zoek een leuke hobby.
Dit kan alles zijn. Borduren, breien, tekenen, whatever. Tip: tegenwoordig heb je het megapopulaire 'Kleurboek voor volwassenen'. Erg leuk!




3. Sport.
Niet iedereen zal bij het woord sport meteen aan ontspanning denken, maar echt, je even helemaal uitleven is echt heerlijk en daarna kan je er echt weer even tegenaan. (Ikzelf sport op vrijdagavond, echt heel fijn om dan even alles af te reageren op die trampoline, niet aan school te denken en mooi het weekend te beginnen).

4. Yoga.
Met yoga controleer je je ademhaling en breng je je lichamen in houdingen die je spieren ontspannen (na wat oefening). Onderzoek onder geneeskundestudenten heeft zelfs aangetoond dat yoga leidt tot betere examenresultaten! Ik weet wat ik ga doen de komende tijd!

5. Lach.
Kijk een grappige film of serie. Of nodig wat vrienden uit. Lachen is onwijs goed tegen stress. Mensen die veel lachen hebben veel minder cortisol (=stresshormoon) in hun lichaam. Mooie quote:
I have many problems in my life, but my lips don't know that. They always smile. ~ Charlie Chaplin.

6. Eet chocola.
Vooral pure chocola zorgt voor stofjes waar je blij van wordt. Maar eigenlijk worden we toch al blij bij alleen al het woord chocola?

7. Neem een huisdier.
Heerlijk knuffelen met je hond, kat, konijn, cavia, schildpad, goudvis, maakt niet uit, werkt heel ontspannend.

8. Slaap.
Als er iets is waar je gestrest van kan raken is het wel slaaptekort. Ga dus op tijd naar bed!

9. Zet je mobiel uit.
Uit onderzoek van de British Psychological Society blijkt dat mensen onwijs stressen als ze constant hun telefoon checken. Mensen raken gestrest omdat ze zich genoodzaakt voelen op elk berichtje te reageren en niets te missen op social media. Dus zet je telefoon lekker uit en relax!

10. Neem een bad.
Laat lekker een badje vollopen, gooi je favoriete badschuim erin, ga erin liggen en doe even helemaal niets! Mocht je geen bad hebben: douche is uiteraard ook goed.

Nu iedereen weer heerlijk ontspannen is, kan ik me weer met een gerust hart op mijn natuurkunde storten. *zucht*. Nog even volhouden...

Knuf, Liza


1 opmerking: