maandag 4 mei 2015

Vroeger was alles beter

Hallooo,


Ik ben nog niet eens 18 en ik zeg het nu al: vroeger was alles beter. 

Ik kon vroeger niet wachten om naar de middelbare school te gaan met die enorme lockers, elke dag lunch van school met één keer in de week pizzadag en na school binnen een uur klaar zijn met huiswerk zodat je de rest van de dag kon chillen. Wist ik veel dat dat alleen het geval was in Amerikaanse Nickelodeonseries. In werkelijkheid zijn onze kluisjes ongeveer de grootte van een luciferdoosje, moeten we gewoon brood van thuis meenemen omdat het eten in de kantine belachelijk duur is (en geen pizzadag...) en dat huiswerk neemt ook iets meer tijd in beslag...

Er zijn best wel wat dingen van onze basisschoolperiode die we stiekem best missen:
-De grote pauze was 5 kwartier in plaats van dat halfuurtje van nu. 
-Als het mooi weer was mochten we een keer extra buitenspelen (=minder les)
-Elke maand weer een andere rage: Pokemonkaarten, knikkeren, vriendschapsbandjes maken, Diddlplaatjes verzamelen, etc. 
-Heftige ruzies kwamen snel weer goed met alleen een 'sorry' en duurden hooguit een dag. 
-Het grootste dilemma was of je verstoppertje ging spelen of toch ging springtouwen. Niet welke studie je moet gaan doen en hoe je wilt dat de rest van je leven eruitziet. 
-Het was heel cool om een vulpen te hebben (en sommige mensen uit de klas spaarden zonder duidelijke reden de vullingen). 
-Op maandagochtend hadden we kringgesprek om te vertellen over het weekend. 
-Eén keer per jaar was het 'juffendag'. Dan vierden de juffen (meesters zijn in het basisonderwijs een beetje uitgestorven) hun verjaardag en waren er allerlei activiteiten. 
-Ook verjaardagen van leerlingen waren helemaal leuk omdat alle moeders zich dan enorm hadden uitgesloofd voor de meest geweldige traktaties. 
-En vooral: GEEN HUISWERK. 

Sowieso vind ik dat sommige kinderen vergeleken met wat ik had echt te verwend zijn tegenwoordig. Er lopen soms gewoon kinderen van 8 rond met een gloednieuwe mobiel en dan lopen ze nog te zeuren dat het geen iPhone is ook! Ik was op die leeftijd blij met mijn nieuwe viltstiften...

Ook de tv-programma's waren vroeger veel beter! Vooral toen Foxkids nog bestond. Wij hadden Rocketpower (die kinderen hadden echt een perfect leven!), Hamtaro, Chinchan (blotebillenboogie xD), Jacob Dubbel, What's with Andy en Catdog. Nu moeten die arme kinderen het doen met al die verschrikkelijke nagesynchroniseerde Nickelodeonseries. 

Dus ja, het klopt: vroeger was (bijna) alles beter!

Knuf, Liza

Aanvulling:
Dit artikel beschrijft precies wat ik voel.
Kids today

Geen opmerkingen:

Een reactie posten