zaterdag 17 januari 2015

Lastige klanten

Hallooo,

Zo, we zijn weer thuis van een dagje werken. Dit bracht me meteen op een idee om over te schrijven. Ik werk nu bijna 1,5 jaar bij de Bruna en hoewel de meeste klanten heel aardig zijn, zitten er een paar tussen...

Bij onze Bruna hebben we ook een PostNL postkantoor. Hier zijn de meeste lastige klanten te vinden. Sommige mensen verwachten iets gratis te kunnen versturen terwijl dat niet kan. 'Nee meneer postbus is niet gratis, alleen antwoordnummers.' Vervolgens wordt de klant boos op iets waar wij als medewerkers dus totaal niets aan kunnen doen.
Daarbij zijn er ook klanten die er van uitgaan dat wij alles, maar ook echt alles weten. Want ja, het is heel normaal om in een winkel met honderden verschillende boeken precies te weten wat we wel en niet hebben en dat we dan ook nog weten waar het staat. 'Ik zoek het even op in de computer.' 'Weet je het niet uit je hoofd dan?'
Mocht dan blijken dat we een boek niet hebben wordt de klant ook boos. Want het is heel normaal om alle boeken ter wereld die ooit uitgekomen zijn in één winkel te hebben. 'We kunnen het boek wel voor u bestellen mevrouw. 'Ja maar ik heb het vandaag nog nodig.' Beste mensen, leer 1 ding van mij, cadeautjes kopen op het laatste nippertje is geen goed idee. Gelukkig weten wij vaak een goede oplossing te bedenken samen met de klant en komt het vaak toch nog goed.

Dan zijn daar ook nog de flauwe grapjes over de bonnetjes die ik al zo'n honderd keer gehoord heb en dus NIET grappig:
-Nee hoor, die mag je houden. Voor boven je bed.
-Ik hoef geen bonnetje, ik krijg het toch niet terug van de belasting.
-Ja graag, anders mag ik niet thuiskomen van mijn vrouw.
-etc.
Ik herhaal: dit is niet grappig.

MAAR, voordat mensen denken dat ik alleen maar zeurende klanten heb, boze mensen kom ik vrij weinig tegen. De meeste klanten zijn echt super lief! En dat maakt mijn werk juist zo leuk! Ik krijg echt een goed gevoel als mensen zeggen dat ik ze zo goed heb geholpen en ik zo vriendelijk ben. Ook krijg ik vaak complimentjes over de manier waarop wij cadeautjes inpakken. Er zijn ook een aantal vaste klanten die ik wekelijks zie, vooral met deze mensen kan je goed een praatje maken en je gaat toch een soort 'band' met ze krijgen. Ik vind het echt leuk om vaste klanten elke week weer tegen te komen.

Al met al vind ik mijn werk echt super om te doen! Het is afwisselend en ik vind de omgang met klanten erg leuk. Daarbij heb ik super collega's en een aardige baas en bazin. Ik ga bijna nooit met tegenzin naar mijn werk en hoop er voorlopig nog wel te werken!

Knuf, Liza

Geen opmerkingen:

Een reactie posten