woensdag 14 januari 2015

Examenellende

Hallooo,

Pfoe, de tweede tentamenweek van dit jaar zit er bijna op. Nog één toets morgen en het zit er weer op voor een tijdje. Niet dat ik morgen de makkelijkste toets heb, in tegendeel! Latijn is eigenlijk best wel verschrikkelijk. Het werkt niet zoals Duits, Frans of Engels. We krijgen een tekst in het Latijn en die moeten we dan vertalen met behulp van een woordenboek. Klinkt makkelijk, is het niet. De zinsvolgorde slaat nergens op, er zijn 5(!) naamvallen die een enkelvoud en een meervoud kennen en er zijn allerlei gare zinsconstructies die je maar op de een of andere manier moet herkennen. Jep, ik zie nogal op tegen morgen.

Maar even over toetsweken in het algemeen: het is best wel hatelijk. Het is super veel leren en je begint dan ook al weken vantevoren... is oorspronkelijk de bedoeling. Het volgende is vast herkenbaar:
Plan: alles goed plannen, super hard leren en vervolgens supergoede cijfers halen. Trotse ouders, geprezen worden door de leraar. Alles leuk, alles fantastisch.
Wat uiteindelijk gebeurd: je bedenkt je ongeveer 1 à 2 dagen van tevoren dat er toch ergens een toetsweek aan zat te komen. Je kijkt in je agenda en beseft dat je nog heel veel moet doen en totaal geen tijd meer hebt. Uiteindelijk besluit je dat een zesje hoog genoeg is en leert een avondje van tevoren nog even.

Als het dan zover is dat je aan zo'n tafeltje zit in een lokaal met een aantal chagrijnige leraren die voor de honderdduizendste keer melden dat je mobiel in je tas moet blablabla en de blaadjes worden uitgedeeld begint de stress pas echt. En dan werkt je hoofd natuurlijk ook niet mee. Mijn gedachtes tijdens een toets zijn ongeveer dit:
-Ja maar DIT hoefde we niet te leren!
-Wat is dit?
-Okee iedereen om me heen is druk aan het pennen en ik heb drie woorden, wat gaat hier mis?
-The sound of the wind is whispering in your head, can you... NEE geen liedjes in mijn hoofd.
-Ik ben als eerste klaar, dit klopt niet./Oohh no nog 5 minuten en ik ben pas halverwege!
-Wat zal ik vanmiddag eens gaan doen?
-Die persoon voor mij is best wel knap
-Etc.
In ieder geval, van alles, maar niet wat de bedoeling is...

Herkenbaar?

Ik ga me maar mentaal voorbereiden op Latijn morgen, want dat wordt hel.

Knuf, Liza

Geen opmerkingen:

Een reactie posten