vrijdag 11 december 2015

Waarom boodschappen doen vreselijk is

Hallooo,

Ik heb nooit echt zin om boodschappen doen. Ook al is het alleen maar om een pak melk te halen. Waarom? Dat zal ik je vertellen.

Het begint al bij het binnenkomen. Nooit gaan die poortjes normaal open. Ik loop er altijd tegenaan. En het ergste is dan nog dat het poortje naast je WEL opengaat...

Eenmaal binnen begint de volgende uitdaging: alles vinden wat je nodig hebt. Supermarkten hebben de irritante eigenschap dat telkens als je net weet waar alles ligt, ze alle schappen omgooien waardoor alles weer op een andere plek ligt. Kan je weer opnieuw beginnen met uitvinden waar je alles kunt vinden.

Ook weten supermarkten het voor elkaar te krijgen om het koek/chips/snoepschap altijd op zo'n plek in de winkel te plaatsen dat je er eigenlijk altijd wel langs loopt. En ja, daar krijg je lekkere trek van... Het is me echt al te vaak gebeurd dat ik thuiskwam met meer dan ik nodig had...

Als we ons dan eindelijk door de poortjes hebben gedrongen, alles hebben gevonden en ons mandje volgepropt hebben met eten wat niet nodig maar wel lekker is, komt het allerergste: de kassa!

Ik weet niet hoe, maar ik ga al-tijd in de verkeerde rij staan. Altijd staat er voor mij iemand die iets vergeten is, iets heeft gepakt wat niet gescand kan worden of een omaatje die al haar dubbeltjes rustig aan het uittellen is. Het duurt altijd lang. En de rijen bij alle andere kassa's gaan natuurlijk veel sneller. Maar als je al eenmaal halverwege de rij bent ga je ook niet meer bij een andere rij aansluiten.

Dan is daar nog het moment dat je dat balkje moet neerleggen waaraan het kassameisje kan zien dat de boodschappen erachter voor een andere klant zijn (ik ben er dus van de week achter gekomen dat dat een 'beurtbalkje' heet, nu ik dit weet is mijn leven weer een stukje completer. Ik heb me dit namelijk oprecht heel lang afgevraagd). Maar waar ik naartoe wilde: wat zijn daar de regels van? Leg je dat balkje neer achter de boodschappen van je voorganger zodat je je eigen boodschappen neer kan leggen of leg je hem achter je eigen boodschappen zodat degene na jou zijn boodschappen neer kan leggen? En als je voorganger een balkje voor je neerlegt zeg je dan dankjewel omdat hij iets sociaals doet of hoef je dat niet te zeggen omdat het normaal is? Wie legt me dit uit?!

En dan mag je eindelijk afrekenen. Waar je dan niet op zit te wachten is een ondervraging van het kassameisje. 'Heeft u nog een statiegeldbon?' 'Spaart u zegeltjes?' 'Spaart u belminuten?' 'Heeft u een bonuskaart?' Ik wil gewoon mijn boodschappen afrekenen. Dat is alles.

En dan kom je thuis. En dan gebeurt het ergste wat er op dat moment kan gebeuren: JE BENT WAT VERGETEN! Kan je weer terug naar de winkel, tegen het poortje aanlopen, alles moeten zoeken, weer een extra rol koekjes meenemen die je niet nodig hebt, wel of geen beurtbalkje neer moeten leggen, heel lang wachten bij de kassa en nog een keer het vragenuur van het kassameisje ondergaan... *zucht*

Knuf, Liza

Geen opmerkingen:

Een reactie posten